√ Memberi khidmat nasihat dan kaunseling (Agama)

√ Mengendalikan kelas-kelas / kuliah agama

√ Menganjurkan ceramah-ceramah Agama

√ Sambutan Hari Kebesaran Islam

√ Menganjurkan kursus-kursus/bengkel

√ Mengawasi aktiviti-aktiviti pelajar keagamaan

√ Khidmat nasihat agama (Kakitangan dan pelajar UiTM)

√ Menganjurkan seminar / bengkel / forum / kursus keislaman
Pada umumnya, Unit Hal Ehwal Islam (UHEI), Pejabat Rektor UiTM ditubuhkan bertujuan untuk memberi bimbingan keagamaan kepada pelajar, dengan mengarahkan mereka kepada ajaran Is- lam yang sebenar bagi menyelamatkan diri, nilai dan masalah yang dihadapi oleh para pelajar, antaranya :

√ Berusaha menghindari para pelajar dari terpengaruh oleh aliran ajaran yang bercanggah dengan nilai-nilai Islam.

√ Menyelesaikan kekusutan pemikiran dan jiwa di kalangan para pelajar, yang pada umumnya berpunca daripada kekurangan pengetahuan tentang agama Islam.

√ Berikhtiar membentuk peribadi dan perwatakan pelajar yang ‘Intergrated’, seimbang antara pencapaian dalam bidang keilmuan dan kerohanian, dalam rangka menerap dan melaksanakan keperi- badian Islam yang luhur.
VISI UNIT HAL EHWAL ISLAM

Berdasarkan kepada hasil perbincangan, Unit Hal Ehwal (UHEI) Pejabat Rektor UiTM telah menetapkan Visi sepertimana berikut:

√ Membentuk peribadi pelajar yang unggul, seimbang antara keilmuan dan kerohanian untuk melahirkan generasi yang beriman kepada Allah.



MOTO UNIT HAL EHWAL ISLAM


" KAMI SEDIA MEMBANTU ANDA "

√ Aktiviti Bermusim :

  •    Kursus Pra Perkahwinan
  •    Kursus Pengurusan Jenazah
  •    Ihya Ramadhan
  •    Hari Raya
  •    Maal Hijrah
  •    Maulidur Rasul dll.

√ Aktiviti mingguan / bulanan / semester : 

  •   Mingguan : Kuliah Maghrib / Kelas-kelas agama
  •   Bulanan : Forum / Ceramah / Penerbitan
  •   Semester : KKI / Kursus / Bengkel / Solat Hajat

Kami beriltizam dan berjanji akan berusaha untu memberikan perkhidmatan yang berkualiti denga memastikan Pelanggan menerima layanan mesra cekap dan berkesan.

Perkhidmatan Tempoh Pemprosesan
1. KHIDMAT NASIHAT
    a. Kes-kes “Walk-in”

Sepanjang waktu pejabat

1 ) Layanan segera

2 ) Jaminan kerahsiaan

   b. Kes-kes temujanji

Pada waktu yang di- persetujui

1 ) Jaminan kerahsiaan

   c. Kes-kes rujukan

Memanggil klien datang dalam masa 3 hari.

1 ) Memberikan khidmat nasihat berdasarkan keperluan.

2 ) Jaminan kerahsiaan.

2. AKTIVITI PELAJAR
    a. Menganjurkan aktiviti pembangunan kerohanian dan keagamaan Islam.

Sekurang-kurangnya 5 aktiviti satu semester

3. ADUAN PELANGGAN
    Aduan Pelanggan

Diselesaikan dalam masa 1 minggu.

cartaUHEI
contactUHEI

Universiti Teknologi MARA Cawangan Kelantan Kampus Kota Bharu,
Lembah Sireh,
15050 Kota Bharu
Kelantan Darul Naim

Tel : +6 (09) 741 7700 / 7733
Faks : +6 (09) 741 7702

© COPYRIGHT UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA 2020