visimisi
piagam
UNIT KOMUNIKASI KORPORAT 
  • Mengurus penyediaan bahan promosi perpustakaan seperti brosur, pamphlet dan lain-lain
  • Mengurus penulisan, penerbitan dan pencetakan bahan rasmi perpustakaan
  PERHUBUNGAN KORPORAT

1. Jaringan Strategik dengan  pihak dalam dan luar perpustakaan         
2. Menyelaras taklimat, lawatan dari luar PTA        
3. Menyelaras aduan dan maklumbalas pelanggan perpustakaan        
4. Mengurus liputan media dan sidang media

  PEMASARAN & PUBLISITI

1. Merancang program promosi dan pemasaran PTA
2. Melaksanakan pemasaran maklumat perpustakaan melalui media massa, penerbitan bercetak dan video, portal rasmi dan media sosial rasmi Perpustakaan
3. Mengurus hal ehwal Pegawai Perhubungan Perpustakaan (PPP) dan Pegawai Perhubungan Fakulti
4. Menguruskan pameran utama PTA

 
UNIT PERKHIDMATAN PELANGGAN
  • Merancang perlaksanaan perkhidmatan pelanggan dan koleksi
  • Mengurus analisa KPI,Piagam Pelanggan dan Objektif Kualiti Perpustakaan
  • Merancang pelan promosi perkhidmatan pelanggan dan koleksi
  • Merancang pembangunan ruang dan kemudahan perkhidmatan perpustakaan
  PERHUBUNGAN PELANGGAN

1. Mengurus kaunter perkhidmatan pelanggan.
2. Mengurus kutipan hasil denda perpustakaan.
3. Mengurus perhubungan pelanggan (CRM-Customer Relationship Management).
4. Mengurus perkhidmatan sistem pembekalan penerbitan dan perkhidmatan Book Delivery Service.

  PENGURUSAN KOLEKSI

1. Mengurus bahan baharu perpustakaan.
2. Mengurus koleksi am dan koleksi khas Bahan Harta Intelek Universiti.
3. Mengurus penyelenggaraan koleksi perpustakaan (perpindahan dan penjajaran bahan).
4. Menjalankan kerja-kerja pengambilan stock (stock-taking).

 
UNIT PENYELIDIKAN, PEMBELAJARAN & PENYELIDIKAN
  • Merancang dan mengurus program kemahiran penyelidikan dan penerbitan
  • Merancang dan membuat kajian bagi penambahbaikan bagi perkhidmatan perpustakaan
  • Mengurus pembangunan modul literasi maklumat
  RUJUKAN

1. Mengurus perkhidmatan rujukan secara fizikal dan secara online (Chat with Librarian)
2. Mengurus perkhidmatan ‘Selection Dissemination Information’ (SDI)
3. Mengurus perkhidmatan pencarian maklumat
4. Menyelaras dan mengemaskini media sosial bahagian (Facebook, Blog, Twitter dan Youtube)
5. Menyelaras pembangunan e-Library Guiders

  SOKONGAN PENYELIDIKAN

1. Menyelaras validasi rekod penerbitan di PRISma,MyCite dam MyJurnal)
2. Mengendalikan perkhidmatan konsultansi sokongan penyelidikan (citation, h-index, impact factors)
3. Menguruskan semakan jurnal berindeks
4. Mengendalikan program bimbingan sokongan penyelidikan bersama penerbit
5. Menyelaras kursus percuma/berbayar yang berkaitan perkhidmatan penyelidikan

  LITERASI MAKLUMAT

1. Mengurus program literasi maklumat
2. Mengurus perkhidmatan ‘Distance Learning’
3. Mengendalikan tunjuk ajar secara ‘walk in’ atau berjadual
4. Menguruskan perkhidmatan peta bercetak dan peta digital
5. Mengurus aktiviti promosi literasi maklumat

 
cartaLib

Universiti Teknologi MARA Cawangan Kelantan Kampus Kota Bharu,
Lembah Sireh,
15050 Kota Bharu
Kelantan Darul Naim

Tel : +6 (09) 741 7700 / 7733
Faks : +6 (09) 741 7702

© COPYRIGHT UNIVERSITI TEKNOLOGI MARA 2020